КОНФЕРЕНЦІЇ ВНТУ електронні наукові видання, VІ-ї Міжнародної науково-практичної конференції «ЗНАННЯ. ОСВІТА. ОСВІЧЕНІСЬ» Феномен успіху Китаю: світоглядні та технологічні аспекти - 2022

Розмір шрифта: 
Освітні виклики інформаційної війни
Олександр Володимирович Тягло

Остання редакція: 2022-09-12

Анотація


В статті вказано, що інформаційна війна включає необхідну і важливу – ідеальну – складову, яка вкорінена у психіці окремих людей, людських спільнот. Система освіти – як формальної, так і неформальної – фактично протягом усього життя формує та модифікує базові цінності, основи світогляду, інший вміст психіки. Тому освіта, освітяни неодмінно й суттєво утягуються в орбіту інформаційної війни. Інтернет сьогодні виявляється чи не найважливішим полем ведення ідеальної складової інформаційної війни. Фактчекінг й інші елементарні заходи убезпечення від злоякісних чи навіть ворожих інформаційних впливів є корисними, але не завжди достатніми. Це стосується випадків, коли, зокрема, розносник дезінформації, брехливої пропаганди, намагаючись уникнути занадто відвертого обману, вдається до логічних хитрощів. Аби не опинитися під впливом ворога, не можна обійтися без вивчення хоч би основ науки логіки, вмінь критичного мислення, що вимагає якісного осучаснення викладання відповідних дисциплін у школах і вишах. Наголошено, що в ідеалі кожна нормальна людина інформаційного суспільства має бути навчена надати собі сама бодай первинну допомогу проти дезінформації, ворожої пропаганди.

Tiaglo, O. V. Educational challenges of information warfare. This article notes that information warfare includes a necessary and important – ideal – constituent, which is rooted in the psyche of individuals and human communities. System of education – both formal and informal – forms and modifies basic values, foundations of worldview, other content of the psyche, in fact, throughout life. Therefore, education and educators are inevitably and significantly drawn into the orbit of information warfare. The Internet today is almost the most important field to conduct the ideal constituent of information warfare. Fact-checking and other elementary tools are useful to protect against malicious or even hostile information influence, but they are not sufficient always. This is so in the cases where, in particular, a disseminator of disinformation, false propaganda trying to avoid clear deception, employs different logical tricks. Here one cannot do without learning at least basic knowledge of logic and critical thinking skills. This requires the principal renovating, streamlining of mass teaching of these disciplines in schools and universities. It is emphasized that ideally every person should be educated to provide oneself at least first aid against disinformation, hostile propaganda.


Ключові слова


інформаційна війна; ідеальна складова інформаційної війни; Інтерне; система освіти; логіка; критичне мислення.

Посилання


1. Towards knowledge societies: UNESCO world report. Paris: UNESCO Publ., 2005.

 

2. Ракетами та артилерією Росії не вдасться зламати нашу єдність і збити нас зі свого шляху – звернення Президента України. Президент України Володимир Зеленський. Офіційний веб-сайт. 16 липня 2022. URL: https://www.president.gov.ua/news/raketami-ta-artileriyeyu-rosiyi-ne-vdastsya-zlamati-nashu-ye-76521

 

3. Information warfare. Media (Dis)Information – Security. 2020.  URL: https://www.nato.int/nato_static_fl2014/assets/pdf/2020/5/pdf/2005-deepportal4-information-warfare.pdf

 

4. Бартош А. А. Стратегия и контрстратегия гибридной войны. Военная мысль. 2018. № 10. С. 5-16. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/strategiya-i-kontrstrategiya-gibridnoy-voyny

 

5. War speeches. Казки про «нацизм» та «русофобію» від російської пропаганди. Українська правда. 18 липня 2022. URL: https://www.pravda.com.ua/columns/2022/07/18/7358751/

 

6. Тягло А. В. «Наука рассуждать» в «быстром мире». Философские науки. 2013. № 3. С. 129-136.

 

7. Тягло О. В. Досвід засвоєння критичного мислення в українській вищій школі. Філософія освіти. Philosophy of Education. 2017. № 2(21). С. 240-257.

8. Тягло О. В. Чи просто «увімкнути критичне мислення»? Зміст освіти та освітні практики нової української школи: матеріали всеукраїнського освітнього форсайту «Зміст освіти та освітні практики Нової української школи» (Полтава, 28 квітня 2021 р.). Полтава: ПОІППО, 2021. C. 66-74. URL: https://www.researchgate.net/publication/341740957_Taglo_OV_Ubezpecenna_spozivanna_informacii_-_viklik_sucasnomu_gromadanskomu_suspilstvu

Повний текст: PDF