КОНФЕРЕНЦІЇ ВНТУ електронні наукові видання, V-та Міжнародна науково-практична конференція «ЗНАННЯ. ОСВІТА. ОСВІЧЕНІСЬ» в умовах трансформації цивілізаційних процесів - 2020

Розмір шрифта: 
Наукове знання в сучасному світі: вплив прагматизації
Лариса Володимирівна Рижко

Остання редакція: 2020-09-30

Анотація


     Розглядається вплив прагматичних орієнтацій на розвиток наукового знання. Аналізуються деякі концепції розвитку сучасної науки (наука модусу 2, постнормальна наука, модель потрійної спіралі – університет, бізнес, уряд та інші), звертається увага на можливі ризики пов’язані з подальшим поглибленням прагматичних тенденцій. Робиться висновок, що наукові дослідження покликані використовуватися не тільки для досягнення матеріальних цінностей, але й розвитку культури загалом, бути основою загального блага, «створити інклюзивне, справедливе та заможне суспільство» - К.Шваб. Для цього потрібно орієнтуватися не лише на прагматичні цінності, але і приділяти увагу соціальним, гуманітарним питанням, зокрема в освітній діяльності та при підготовці наукових кадрів.


Ключові слова


наукове знання, прагматизація, прикладні дослідження, програмно-цільові дослідження.

Посилання


  1. Gibbons M., LimogesC., Nowotny H., SchwartzmanS., Scott P., Trow M.The New Production of Knowledge: The Dynamics of Science and Research in Contemporary Societies. SAGE, London, 1994. URL: http://www.schwartzman.org.br/simon/gibbons.pdf (last accessed: 10.11.2019)

 

2.Nowotny, H., Scott, P., Gibbons, M., Re-Thinking Science:
Knowledge and the Public in an Age of Uncertainty. Polity Press,
Cambridge, 2001. 278 p.

 

  1. Guggenheim M. Undisciplined research: the proceduralisation of quality control in transdisciplinary projects. Science and Public Policy. 2006. Vol. 33. No 6. P. 411–421. URL: https://research.gold.ac.uk/7392/1/Guggenheim_undisciplined_research.pdf (last accessed 12.12.2019)

 

  1. Hessels L.K., H.van Lente. Re-thinking new knowledge production: A literature review and a research agenda. Research Policy. 2008. No 37. P. 740–760. URL:http://www.ask-force.org/web/Peer-Review/Hessels-Re-thinking-New-Knowledge-Production-2008.pdf (last accessed: 20.11.2019).

 

 

  1. Etzkowitz, H., Leydesdorff, L., 1998. The endless transition: A “triple
    helix” of university–industry–government relations. Minerva 36,
    203–208.

 

  1. Funtowicz S.О., Ravetz J.R. Science for the Post-normal Age. Futures. 1993. No 25(7). P. 739–755.URL: https://www.uu.nl/wetfilos/wetfil10/sprekers/Funtowicz_Ravetz_Futures_1993.pdf (last accessed: 10.11.2019).

 

 

  1. Ziman J. Non-instrumental roles of science. Science and Engineering Ethics. 2003. No 9(1). P. 17–27.

 

8.Шваб К. Четверта промислова революція. Формуючи четверту промислову революцію.- Харків, - 2019, - 416с.

 


Повний текст: PDF