Остання редакція: 2018-11-05
Анотація
Контекст глобальних трансформацій вимагає трансформативних стратегій вищої освіти, спрямованих на формування автономного індивіда, здатного долати ризики та відповідати на виклики глобалізації і становлення інформаціоналізму як нового способу розвитку цивілізації. Реалізація трансформативних стратегій вищої освіти в змістовному аспекті вимагає інтер- і трансдисциплінарних методологій дослідження процесу трансформативного навчання дорослих, спрямованого на розвиток «цілісної людини», а не тільки його раціонально-когнітивних складових. В рамках такого холістичного підходу постає питання про природу трансформативних змін основної онто-антропологічної складової освітнього процесу, а саме феномену самості.
З метою прояснення напрямів і завдань трансформативного навчання розглядається динаміка феномену самості на тлі зміни концептуального ландшафту культури. Застосовуються трансдисциплінарні підходи до його дослідження і обґрунтовується релевантність концепту трансверсальної самості як процесуально-діалогової єдності відмінностей у просторі лімінальності на глобальному та індивідуальному рівнях.Ключові слова
Посилання
Бейтсон, Г. (2000) Экология разума. Избранные статьи по антропологии, психиатрии и эпистемологии (Пер. с англ.). М.: Смысл.
Вельш В. (2004) Наш постмодерний модерн. Пер. з нім. А.Л.Богачова, М.Д.Култаєвої, Л.А.Ситніченко. К.: Альтерпрес.
Геннеп А., ван (2002) Обряды перехода: Систематическое изучение обрядов.Пер. с франц. Ю.В.Ивановой, Л.В.Покровской. М.: Вост.лит.
Гердер И.Г. (1977) Идеи к философии истории человечества. Пер. и примеч. А.В.Михайлова. М.
Горбунова Л. (2014a) Транскультурна освітня стратегія в контексті викликів глобалізації. Філософія освіти. Philosophy of Education, № 1 (14), 158-198.
Горбунова Л. (2014b) Транскультурна компетентність: освітній шлях до глобальної культури миру. Філософія освіти. Philosophy of Education, № 2 (15), 141-167.
Горбунова Л. (2015) Досвід лімінальності: соціально-антропологічне обгрунтування трансформативного навчання. Філософія освіти. Philosophy of Education, № 1(16), 105-132.
Горбунова Л. (2017) Самість у просторі лімінальності: до обгрунтування трансформативних стратегій вищої освіти. Філософія освіти. Philosophy of Education, №2 (21), 71-97.
Кастельс М. (2000) Информационная эпоха: экономика, общество и культура: Пер. с англ. Под науч. Ред. О.И.Шкаратана. М.: ГУ ВШЭ.
Морен Э. (2005) Метод. Природа природы. М.: «Прогресс-Традиция».
Appadurai, A. (Ed). (2001) Globalization. Durham: Duke University Press. URL: http://www.worldcat.org/title/globalization/oclc/177124342
Dirkx, J. (2001) The power of feelings: Emotion, imagination, and the construction of meaning in adult learning. New Directions for Adult and Continuing Education 89: 63–72. URL: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/ace.9/abstract
Dirkx J., Mezirow J., Cranton P. (2006) Musings and Reflections on the Meaning, Context, and Process of Transformative Learning: A Dialogue Between John M. Dirkx and Jack Mezirow. Facilitated by Patricia Cranton. Journal of Transformative Education, 4 (2), 123-139. URL: http://jtd.sagepub.com/content/4/2/123
Ewing, K. P.(1990) The Illusion of Wholeness: Culture, Self, and the Experience of Inconsistency. Ethos,18(3), 251-78. URL: http://www.academia.edu/2081742/The_illusion_of_wholeness_Culture_self_and_the_experience_of_inconsistency
Hall, S. (2016) Cultural Studies 1983: A Theoretical History.In: Stuart Hall: Selected Writings. Duke University Press. URL:https://www.dukeupress.edu/cultural-studies-1983
Hermans, H. J. M., & Dimaggio, G. (2007) Self, identity, and globalization in times of uncertainty: A dialogical analysis. Review of General Psychology, 11(1), 31-61.
Lewis, J. (2002) From Culturalism to Transculturalism. Iowa Journal of Cultural Studies 1 (Spring 2002). URL: http://ir.uiowa.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1003&context=ijcs
Maiese, M. (2015). Transformative Learning, Enactivism, and Affectivity. Studies in Philosophy and Education. An International Journal, Vol. 34, No 6, November 2015. URL:https://www.researchgate.net/publication/287806906_Transformative_Learning_Enactivism_and_Affectivity
Mezirow, J. (2009). Overview of transformative learning theory. In: Contemporary theories of learning: Learning theorists…in their Own words, ed. K. Illeris, 90–105. New York: Routledge. URL: https://pdfs.semanticscholar.org/1085/b8aaeee9d65dccbe930dca5fe6034bbaeb4d.pdf
Quinn, N. (2006) The self. Anthropological Theory, 6(3), 362-384. URL: http://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1463499606066893
Robertson R. (1995). Glocalisation:Time – Space and Homogeneity – Heterogeneity. In: Global Modernities. Ed. by M. Featerstone, S. Lach and R.Robertson, London, 25-44.
Said, E. (1993) Culture and Imperialism. L., P. XXIX. URL: https://janeaustensummer.files.wordpress.com/2016/01/culture_and_imperialism.pdf
Schrag, C.O. (1997) The Self after Postmodernity. New Haven.
Slimbach, R. (2005) The Transcultural Journey. Essays, Asuza Pacific University, Frontiers: the Interdisciplinary Journal of Study Abroad, Fall, 205-230). URL: http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ891470.pdf
Turner, V. (1967) Betwixt and Between: The Liminal Period in Rites de Passage. In: The Forest of Symbols, New York: Cornell University Press.
UNESCO (2015) Regional Study on Transversal Competencies in Education Policy and Practice. URL: http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002319/231907E.pdf
Van Meijl, T. (2008) Culture and Identity in Anthropology: Reflections on ‘Unity’ and ‘Uncertainty’ in the Dialogical Self. International Journal for Dialogical Science. Fall, 2008, Vol. 3, No. 1, 165-190. URL: ijds.lemoyne.edu/journal/3_1/pdf/IJDS.3.1.13.VanMeijl.pdf
Welsch, W. (1998) Philosophy: specific origin and universal aspirations (traditional, modern, future). In: Twentieth World Congress of Philosophy, Boston, 10-16 August 10th, Roundtable «Internationalism in Philosophy», August 10th. URL: http: //www2.uni-jena.de/Welsch
Welsch, W. (1999)Transculturality - the Puzzling Form of Cultures Today. In: Spaces of Culture: City, Nation, World, ed. by Mike Featherstone and Scott Lash, London: Sage, 194-213.