КОНФЕРЕНЦІЇ ВНТУ електронні наукові видання, 
Знання. Освіта. Освіченість - 2018

Розмір шрифта: 
ТРАНСВЕРСАЛЬНА САМІСТЬ В ЕПОХУ ГЛОБАЛІЗАЦІЇ (ДО ОБҐРУНТУВАННЯ ТРАНСФОРМАТИВНИХ СТРАТЕГІЙ ВИЩОЇ ОСВІТИ)
Л. С. Горбунова

Остання редакція: 2018-11-05

Анотація


Контекст глобальних трансформацій вимагає трансформативних стратегій вищої освіти, спрямованих на формування автономного індивіда, здатного долати ризики та відповідати на виклики глобалізації і становлення інформаціоналізму як нового способу розвитку цивілізації. Реалізація трансформативних стратегій вищої освіти в змістовному аспекті вимагає інтер- і трансдисциплінарних методологій  дослідження процесу трансформативного навчання дорослих, спрямованого на розвиток «цілісної людини», а не тільки його раціонально-когнітивних складових. В рамках такого холістичного підходу постає питання про природу трансформативних змін основної онто-антропологічної складової освітнього процесу, а саме феномену самості.

З метою прояснення напрямів і завдань трансформативного навчання розглядається динаміка феномену самості на тлі зміни концептуального ландшафту культури. Застосовуються   трансдисциплінарні  підходи до його дослідження і обґрунтовується релевантність концепту трансверсальної самості як процесуально-діалогової єдності відмінностей  у просторі лімінальності на глобальному та індивідуальному рівнях.

Ключові слова


трансверсальна самість, трансформативне навчання дорослих, лімінальність, теорія складності, синергетика, культуралізм, транскультурність

Посилання


Бейтсон, Г. (2000) Экология разума. Избранные статьи по антропологии, психиатрии и эпистемологии (Пер. с англ.). М.: Смысл.

Вельш В. (2004) Наш постмодерний модерн. Пер. з нім. А.Л.Богачова, М.Д.Култаєвої, Л.А.Ситніченко. К.: Альтерпрес.

Геннеп А., ван (2002) Обряды перехода: Систематическое изучение обрядов.Пер. с франц. Ю.В.Ивановой, Л.В.Покровской. М.: Вост.лит.

Гердер И.Г. (1977) Идеи к философии истории человечества. Пер. и примеч. А.В.Михайлова. М.

Горбунова Л. (2014a) Транскультурна освітня стратегія в контексті викликів глобалізації.  Філософія освіти. Philosophy of Education, № 1 (14), 158-198. 

Горбунова Л. (2014b) Транскультурна компетентність: освітній шлях до глобальної культури миру. Філософія освіти. Philosophy of Education, № 2 (15), 141-167.

Горбунова Л. (2015) Досвід лімінальності: соціально-антропологічне обгрунтування трансформативного навчання. Філософія освіти. Philosophy of Education, № 1(16), 105-132.

Горбунова Л. (2017) Самість у просторі лімінальності: до обгрунтування трансформативних стратегій вищої освіти. Філософія освіти. Philosophy of Education, №2 (21), 71-97.

Кастельс М. (2000) Информационная эпоха: экономика, общество и культура: Пер. с англ. Под науч. Ред. О.И.Шкаратана. М.: ГУ ВШЭ.

Морен Э. (2005) Метод. Природа природы. М.: «Прогресс-Традиция».

Appadurai, A. (Ed). (2001) Globalization. Durham: Duke University Press. URL: http://www.worldcat.org/title/globalization/oclc/177124342

Dirkx, J. (2001) The power of feelings: Emotion, imagination, and the construction of meaning in adult learning. New Directions for Adult and Continuing Education 89: 63–72. URL: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/ace.9/abstract

Dirkx J., Mezirow J., Cranton P. (2006) Musings and Reflections on the Meaning, Context, and Process of Transformative Learning: A Dialogue Between John M. Dirkx and Jack Mezirow. Facilitated by Patricia Cranton. Journal of Transformative Education, 4 (2), 123-139.  URL: http://jtd.sagepub.com/content/4/2/123

Ewing,  K. P.(1990) The  Illusion  of  Wholeness:  Culture,  Self,  and  the  Experience  of Inconsistency. Ethos,18(3), 251-78. URL: http://www.academia.edu/2081742/The_illusion_of_wholeness_Culture_self_and_the_experience_of_inconsistency

Hall, S. (2016) Cultural Studies 1983: A Theoretical History.In: Stuart Hall: Selected Writings. Duke University Press. URL:https://www.dukeupress.edu/cultural-studies-1983

Hermans, H. J. M., & Dimaggio, G. (2007) Self, identity, and globalization in times of uncertainty: A dialogical analysis. Review of General Psychology, 11(1), 31-61.

Lewis, J. (2002)  From Culturalism to Transculturalism. Iowa Journal of Cultural Studies 1 (Spring 2002). URL: http://ir.uiowa.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1003&context=ijcs

Maiese, M. (2015). Transformative Learning, Enactivism, and Affectivity. Studies in Philosophy and Education.  An International Journal, Vol. 34, No 6, November 2015. URL:https://www.researchgate.net/publication/287806906_Transformative_Learning_Enactivism_and_Affectivity

Mezirow, J. (2009). Overview of transformative learning theory. In: Contemporary theories of learning: Learning theorists…in their Own words, ed. K. Illeris, 90–105. New York: Routledge. URL: https://pdfs.semanticscholar.org/1085/b8aaeee9d65dccbe930dca5fe6034bbaeb4d.pdf

Quinn, N. (2006) The self. Anthropological Theory, 6(3), 362-384. URL: http://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1463499606066893

Robertson R. (1995). Glocalisation:Time – Space and Homogeneity – Heterogeneity. In: Global Modernities. Ed. by M. Featerstone, S. Lach and R.Robertson, London, 25-44.

Said, E. (1993) Culture and Imperialism. L., P. XXIX. URL: https://janeaustensummer.files.wordpress.com/2016/01/culture_and_imperialism.pdf

Schrag, C.O. (1997) The Self after Postmodernity. New Haven.

Slimbach, R. (2005) The Transcultural Journey. Essays, Asuza Pacific University, Frontiers: the Interdisciplinary Journal of Study Abroad, Fall, 205-230). URL:  http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ891470.pdf

Turner, V. (1967) Betwixt and Between: The Liminal Period in Rites de Passage. In: The Forest of Symbols,  New York: Cornell University Press.

UNESCO (2015)  Regional Study on Transversal Competencies in Education Policy and  Practice. URL: http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002319/231907E.pdf

Van Meijl, T. (2008)  Culture and Identity in Anthropology: Reflections on ‘Unity’ and ‘Uncertainty’ in the Dialogical Self. International  Journal for Dialogical Science. Fall, 2008, Vol. 3, No. 1, 165-190. URL: ijds.lemoyne.edu/journal/3_1/pdf/IJDS.3.1.13.VanMeijl.pdf

Welsch, W. (1998) Philosophy: specific origin and universal aspirations (traditional, modern, future). In: Twentieth World Congress of Philosophy, Boston, 10-16 August 10th, Roundtable «Internationalism in Philosophy», August 10th. URL: http: //www2.uni-jena.de/Welsch

Welsch, W. (1999)Transculturality - the Puzzling Form of Cultures Today. In: Spaces of Culture: City, Nation, World, ed. by Mike Featherstone and Scott Lash, London: Sage, 194-213.


Повний текст: PDF