АНАЛІЗ ФАКТОРІВ ВПЛИВУ НА ЕНЕРГОМЕНЕДЖМЕНТ ГІБРИДНОЇ СИЛОВОЇ УСТАНОВКИ У ВЕЛИКОГАБАРИТНИХ ТРАНСПОРТНИХ ЗАСОБАХ
Костянтин Едуардович Голенко, Ілона Володимирівна Драч, Орест Зенонович Горбай, Дмитро Васильович Налесник, Євгенія Ігорівна Яковенко
Остання редакція: 2025-05-02
Анотація
У роботі розглянуто підходи до оптимізації енергоменеджменту в гібридних міських автобусах на основі математичного моделювання(функціональна оптимізація). Запропоновано методологію розрахунку коефіцієнта корисної дії (ККД) енергетичної системи гібридного автобуса Volvo 7900 Hybrid з оцінкою енергоспоживання та витрат пального. Аналіз здійснено з урахуванням реального міського циклу руху, що дозволяє оцінити ефективність використання енергії у змінних експлуатаційних умовах. Представлено оптимізаційну багатофакторну модель розподілу енергоспоживання між різними джерелами енергії на основі множника Лагранжа та умови Гамільтона, що забезпечує зниження втрат пального на 42% та скорочення середнього розходу до 19 л/100 км. Ці дані можуть бути використані для вдосконалення алгоритмів управління енергетичними потоками у гібридних автобусах, що сприятиме підвищенню екологічної та економічної ефективності міського транспорту.
Ключові слова
гібридний автобус; енергоменеджмент; оптимізація енергоспоживання; ККД; математичне моделювання; міський цикл
Посилання
Roy, H.K.; McGordon, A.; Jennings, P.A. A generalized powertrain design optimization methodology to reduce fuel economy variability in hybrid electric vehicles. IEEE Trans. Veh. Technol. 2013, 63, 1055–1070.
Wang, Q.; Duan, B.; Wang, P.; Gong, Y.; Zhu, Q. Optimization of powertrain transmission parameters of plug-in hybrid electric vehicle. J. Jilin Univ. Technol. Ed. 2017, 47, 1–7
Zan, S.; Qin, D.; Zeng, Y. A study on the parameter optimization of hybrid electric vehicle based on multiple driving cycles. Automot. Eng. 2016, 38, 922–928.
Lei, Z.; Cheng, D.; Liu, Y.; Qin, D.; Zhang, Y.; Xie, Q. A dynamic control strategy for hybrid electric vehicles based on parameter optimization for multiple driving cycles and driving pattern recognition. Energies 2017, 10, 54.