КОНФЕРЕНЦІЇ ВНТУ електронні наукові видання, Проблеми вищої математичної освіти: виклики сучасності (2022)

Розмір шрифта: 
ПРОЄКТУВАННЯ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ ЗВО
Олексій Володимирович Кудрик, Ірина Володимирівна Хом'юк

Остання редакція: 2022-05-16

Анотація


У даній роботі досліджується питання проєктування інноваційних технологій  навчання в освітній процес ЗВО. Визначено критерії-питання, що можуть використовуватися для оцінки актуальності та рівня інтеграції інновації в навчальному контексті.

 

This paper investigates the issue of designing innovative learning technologies in the educational process of freelance education. The criteria-questions that can be used to assess the relevance and level of integration of innovation in the educational context are identified.


Ключові слова


освіта; технології навчання; інновації; освітні технології; education; learning technologies; innovation; educational technologies

Посилання


  1. A. M. Huberman. Comment s’opèrent les changements en éducation: Contribution à l’étude de l’innovation. Unesco, BIE, Paris, 1973.
  2. B. Albero, M. Linard, and J.-Y. Robin. Petite fabrique de l’innovation à l’université : Quatre parcours de pionniers. L’Harmattan, Paris, 2008.
  3. D. Bédard and J.-P. Béchard. Innover dans l’enseignement supérieur. P.U.F., Paris, 2009.
  4. Dede, C., Honan, J., & Peters. L., (Eds). Scaling Up Success: Lessons Learned from Technology-Based Educational Improvement. New York: Jossey-Bass, 2005.
  5. P. Dessus. Designing cognitive tools for teaching: A knowledge-based model, pages 87–96. Sense Publishers, Rotterdam, 2006.
  6. Moore, G. A., Crossing the chasm: Marketing and selling high-tech products to mainstream customers. New York: HarperBusiness, 2006.
  7. Coburn C. E., Rethinking scale: Moving beyond numbers to deep and lasting change. Educational Researcher 2003, 32(6), pp. 3-12.
  8. Wiske, M.S., & Perkins, D., Dewey Goes Digital: Scaling Up Constructivist Pedagogies and the Promise of New Technologies. In C. Dede, J. Honan, & L. Peters, (Eds.), Scaling Up Success: Lessons Learned from Technology-Based Educational Innovation. San Francisco: Jossey-Bass, 2005.
  9. K. Popper. La connaissance objective. Flammarion, Paris, ed. originale, 1972, 1re éd. fr., 1991 edition, 1998.
  10. . D. Vernant. L’innovation à l’aune des nanotechnologies. Revue de Métaphysique et de Morale, 2014, 83(3):327–340.
  11. P. Dillenbourg and P. Jermann. Technology for classroom orchestration, Springer, New York, 2010, pp. 525–552.

Повний текст: PDF