КОНФЕРЕНЦІЇ ВНТУ електронні наукові видання, 
Молодь в науці: дослідження, проблеми, перспективи (МН-2025)

Розмір шрифта: 
СТРУКТУРА ОСВІТИ І ПІДХІДИ У ПІДГОТОВЦІ ТЕХНІЧНИХ ФАХІВЦІВ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЯПОНІЇ
Ірина Миколаївна Кобилянська, Антон Анатолійович Хльоба

Остання редакція: 2025-06-17

Анотація


В роботі досліджено структуру системи вищої технічної освіти Японії та підходи до підготовки інженерних кадрів. Проаналізовано організаційні та змістовні особливості освітніх програм на рівнях бакалаврату, магістратури та докторантури. Важливим складником є поєднання теоретичної підготовки з практичною діяльністю, активною участі промисловості в формуванні навчального процесу, а також на ролі Японських міністерств (MEXT та MHLW) у регуляції професійної освіти. Наводяться причини низького відсотка вступу інженерів до докторантури та підкреслюється важливість безперервного навчання. Досвід Японії пропонується як модель для адаптації з метою вдосконалення технічної освіти в Україні.

The paper examines the structure of the Japanese higher technical education system and approaches to training engineering personnel. The organizational and content features of educational programs at the bachelor's, master's and doctoral levels are analyzed. An important component is the combination of theoretical training with practical activities, active participation of industry in shaping the educational process, as well as the role of Japanese ministries (MEXT and MHLW) in regulating vocational education. The reasons for the low percentage of engineers entering doctoral programs are given and the importance of continuous learning is emphasized. The experience of Japan is proposed as a model for adaptation to improve technical education in Ukraine.


Ключові слова


профільна підготовка, структура освіти, Японія, професійна діяльність, заклад вищої освіти, формування компетентності фахівців specialized training, structure of education, Japan, professional activity, higher education institution, formation of specialis

Посилання


1. Кобилянська І. М., & Андрощук В. Д. (2024). Проблемні питання дистанційного вивчення технічних дисциплін у закладах вищої освіти. Матеріали LІII науково-технічної конференції підрозділів ВНТУ, Вінниця, 20-22 березня 2024 р. URI: https://conferences.vntu.edu.ua/index.php/all-fitki/all-fitki-2024/paper/view/20873.
2. Кобилянська І., Васаженко Н., & Мястковська М. (2019). Аналіз недоліків використання інформаційно-комунікаційних технологій у закладах вищої освіти . Мястковська М. Аналіз недоліків використання інформаційно-комунікаційних технологій у закладах вищої освіти. Педагогіка безпеки, 2, 173-179.
3. Japan D. T. Q. The Importance of Technical Education in Japan. Medium. URL: https://medium.com/@tayyab.qazi/the-importance-of-technical-education-in-japan-8b5613f4ab5c.
4. Vocational Education and Training (VET) in Japan. URL: https://internationaleducation.gov.au/International-network/japan/countryoverview/Documents/2016%20VET%20brief.pdf.
5. Pauer, E., & Mathias, R. (Eds.). (2022). Accessing Technical Education in Modern Japan. Amsterdam University Press. URL: https://doi.org/10.2307/j.ctv2dt5m7z
6. Hasebe S., Ohshima M., & Mae K. (2012). Chemical engineering in Japan. AIChE Journal, 58, 7, 1968–1978. URL: https://doi.org/10.1002/aic.13849
7. Bromann S. (2010). Vocational Education and Training in Japan – Recent Trends. Innovation and Change in Japanese Management. London, 100–118. URL: https://doi.org/10.1057/9780230250536_6
8. Sha Y. (2023). The Experience and Inspiration of Japanese Vocational Schools: The Example of Kobe Institute of Computing. Journal of Advanced Research in Education, 2, 3, 76–84. URL: https://doi.org/10.56397/jare.2023.05.12
9. Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology White Paper (English) 2018-2022 [courtesy translation] - english information. Deutscher Bildungsserver. URL: https://www.bildungsserver.de/bisy.html?a=9159&spr=1.
10. MEXTa. Statistical Abstract 2016 Edition 1.9 Universities and Junior Colleges. URL: http://www.mext.go.jp/en/publication/statistics/ title02/detail02/1373649.htm.
11. Vocationalization of Higher Education in Japan. International Higher Education. URL: https://ihe.bc.edu/pub/cqg0zage/release/1.
12. Result of International Student Survey in Japan, 2024. Study in Japan Official Website. URL: https://www.studyinjapan.go.jp/en/statistics/enrollment/data/2504301000.html.
13. Japanese System of Vocational Education and Training in Historical Comparison: Focusing on the Role of Schools and Companies in the Formation of Vocational Competencies – Bollettino ADAPT. Bollettino ADAPT. URL: https://www.bollettinoadapt.it/japanese-system-of-vocational-education-and-training-in-historical-comparison-focusing-on-the-role-of-schools-and-companies-in-the-formation-ofvocational-competencies/
14. Xu T., & Li W. (2024). Research on Japan’s Higher Education and Vocational Training System. Advances in Computer Science Research. Dordrecht, 194–205. URL: https://doi.org/10.2991/978-94-6463-562-1_19
15. Alomari I. M. F., Alalwneh K. M. N., & Al-Mzary M. M. M. (2019). The situation of Vocational and Technical Education in Jordan and Japan: A Comparative


Повний текст: PDF