КОНФЕРЕНЦІЇ ВНТУ електронні наукові видання, 
Молодь в науці: дослідження, проблеми, перспективи (МН-2025)

Розмір шрифта: 
КОМП'ЮТЕРНИЙ КОМПЛЕКС З ВИКОРИСТАННЯМ ВІРТУАЛЬНОЇ РЕАЛЬНОСТІ ДЛЯ МЕНТАЛЬНОЇ РЕАБІЛІТАЦІЇ
Нікіта Вячеславович Осіпенко, Микола Антонович Томчук

Остання редакція: 2025-07-01

Анотація


У роботі розроблено комп’ютерний комплекс для ментальної реабілітації з використанням технологій віртуальної реальності. Комплекс створено на платформі Unity та призначений для використання з VR-гарнітурами Oculus Quest 2, підтримуючи одночасну участь двох користувачів. Розроблений додаток включає інтерактивне віртуальне середовище бару, де користувачі можуть вільно пересуватися, спілкуватися, грати в шахи, більярд, дартс, малювати та слухати музику. Впроваджено NPC-бармена з елементами штучного інтелекту для взаємодії. Також реалізовано локацію острова з відповідним звуковим супроводом для релаксації. Робота демонструє можливості застосування VR для покращення психоемоційного стану та соціальної взаємодії.

Abstract


This thesis describes the development of a computer complex for mental rehabilitation using virtual reality technologies. The complex was created on the Unity platform and is designed for use with Oculus Quest 2 VR headsets, supporting simultaneous participation of two users. The developed application includes an interactive virtual bar environment where users can move freely, communicate, play chess, billiards, darts, draw, and listen to music. An NPC bartender with artificial intelligence elements has been implemented for interaction. An island location with corresponding sound accompaniment for relaxation has also been realized. The work demonstrates the potential of VR application for improving psycho-emotional state and social interaction.


Ключові слова


віртуальна реальність; ментальна реабілітація; Unity; Oculus Quest 2; багатокористувацький режим; NPC; штучний інтелект; психоемоційний стан; virtual reality; mental rehabilitation; Unity; Oculus Quest 2; multiplayer mode; NPC; artificial intelligence; em

Посилання


1.Enhancing Rehabilitation with Virtual Reality: A Comprehensive Guide. XR Health Blog. URL:https://www.xr.health/us/blog/virtual-reality-rehabilitation/.
2.Using Virtual Reality to Improve Outcomes Related to Quality of Life Among Older Adults WithSerious Illnesses: Systematic Review of Randomized Controlled Trials // Journal of Medical Internet Research. 2025. URL: https://www.jmir.org/2025/1/.
3.The VR Therapy platform for social anxiety treatment / Kubiak, K., Kaczmarek, M., et al. // ScientificJournal of Siedlce University of Natural Sciences and Humanities. Series: Pedagogy. 2023.
4.VR and MR development in Unity. Unity Manual. URL:https://docs.unity3d.com/6000.1/Documentation/Manual/VROverview.html.
5.Development of a social skills training programme to target social isolation using virtual realitytechnology in primary mental health care / Buus, N., Carlsson, J., et al. // BJPsych Open. 2023.
6.Pun 2 - Introduction. Photon Engine Documentation. URL:https://doc.photonengine.com/pun/current/getting-started/pun-intro.
7.Photon Pun 2. VR Software wiki (Brown University). URL: https://www.vrwiki.cs.brown.edu/vr-development-software/unity/multiplayer-vr-development-in-unity/photon-pun-2.
8.How to integrate a Chatbot in Unity to create smart AI NPCs. Eden AI Blog. URL:https://www.edenai.co/post/how-to-integrate-a-chatbot-in-unity-to-create-smart-ai-npcs.
9.Enhancing User Comfort in Virtual Environments for Effective Stress Therapy: Design Considerations /Khoo, Y. T., et al. // International Journal of Advanced Computer Science and Applications (IJACSA). 2024. Vol. 15, No. 12.
10.Immersive virtual reality: An effective strategy for reducing stress in young adults / Tarrant, J., et al. //
PLoS One. 2024.
11.Blender VR Integration: Enhancing Your 3D Modeling Workflow. Alpha3D Knowledge Base. URL:https://www.alpha3d.io/kb/metaverse/blender-vr/.

Повний текст: PDF