Остання редакція: 2025-01-12
Анотація
У дослідженні проаналізовано вплив цифрових технологій на психофізичне здоров’я студентів у контексті сучасного освітнього процесу. Розглянуто основні проблеми, зокрема цифрову втому, порушення зору, постави та психоемоційний стан. Визначено ключові фактори ризику, пов’язані з тривалою роботою за електронними пристроями. Підкреслено важливість інтеграції ергономічних принципів і балансу між навчанням та відпочинком.
The study analyzes the impact of digital technologies on the psychophysical health of students in the context of the modern educational process. The main problems are considered, in particular, digital fatigue, visual impairment, posture and psycho-emotional state. The key risk factors associated with prolonged work on electronic devices are identified. The importance of integrating ergonomic principles and the balance between learning and rest is emphasized.
Ключові слова
Посилання
1. Пугач, С. С. (2013). Особливості правового регулювання права дитини на безпечний інформаційний простір. Підприємництво, господарство і право, 5(209), 95–99.
2. Пугач, С. С. (2013). Становлення концепції права дитини на гідність у поглядах мислителів стародавнього світу. Науковий вісник Ужгородського національного університету, 22, 74–77.
3. Найдьонова, Л. А. (2018). Кібербулінг у підлітковому рейтингу інтернет-небезпек. Психологічні науки: проблеми і здобутки, 1, 141-159. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pnpz_2018_1_11.
4. Шульжик, Ю., Кондра, О., & Осліковський, В. (2024). Наслідки впливу цифрових технологій на психічне здоровʼя молоді. Суспільство та національні інтереси, 5(5), 36-44. DOI: https://doi.org/10.52058/3041-1572-2024-5(5)-36-44.
5. Кобилянська, І. М., & Кобилянський, О. В. (2014). Практичні аспекти формування компетентності фахівців. Кіровоградський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка. Наукові записки. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. Ч. 2. (6, 120–124). Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка.
6. Кобилянський, О. В. (2009). Навчання з безпеки життєдіяльності та охорони праці: професійна компетентність. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи, 1, 118-129. К.–Ніжин: ПП Лисенко М.М.
7. Кобилянський, О. В., & Кобилянська, І. М. (2013). Практичні аспекти формування у працівників професійних компетенцій з охорони праці. Наукові записки ВДПУ імені М. Коцюбинського. Серія: Педагогіка і психологія: зб. наук. праць. (40, 215–220). Вінниця: ТОВ Планер.
8. Dembitska, S. V., Kobylianskyi, O. V., & Kravets, O. M. (2020). Shliakhy pokrashchennia profesiinoi pidhotovky studentiv zakladiv vyshchoi osvity. Osobystisno-profesiine stanovlennia maibutnoho pedahoha: monohrafiia. (S. 91–112). Vinnytsia: Tvory.
9. Dembitska, S., Kobylianskyi, O., Kobylyanska, I., Rysynets, N., & Kovtonyuk, M. (2022). Information technology for organization of the ascerting stage of pedagogical experiment. Modern Science–Moderni veda, 2, 157-165.
10. Кобилянський, О. В., & Заюков, І. В. (2016). Педагогічні та соціально-економічні аспекти самозбереження здоров’я зайнятого населення України. Педагогіка безпеки, 1, 59–66.
11. Kobylianskyi, O. V. (2013). Kompetentnisnyi pidkhid do vyvchennia dystsyplin tsyklu bezpeky zhyttiediialnosti u vyshchykh navchalnykh zakladakh. Naukovyi visnyk Skhidnoievropeiskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky, 7(256), 42-47.
12. Kobylianskyi, O. V. (2009). Mizhpredmetni zviazky ta osoblyvosti vykladannia bezpeky zhyttiediialnosti bakalavram ekonomichnoho spriamuvannia. Visnyk Vinnytskoho politekhnichnoho instytutu, 6, 114-120.
13. Зінукова, Н., & Коробейнікова, Т. (2024). Роль цифрових технологій у підтримці психічного здоров’я вчителів іноземної мови. Oсвітній дискурс, 1(44), 84–99.
14. Гречановська, О. В., Мегем, О. М., & Потапюк, Л. М. (2023). Вплив соціальних мереж на психологічний стан та самооцінку української молоді. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Психологія, 34(73), 4, 60-66. DOI https://doi.org/10.32782/2709-3093/2023.4/11. URL: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://psych.vernadskyjournals.in.ua/journal/4_2023/11.pdf.
15. Bykov, V. Yu., Burov, O. Yu., & Dementievska, N. P. (2019). Cyber security in a digital learning environment. Open information and educational space and information and data security. Information Technologies and Learning Tools, 70(2). URL: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2876.
16. Уманець Т. В., & Дарієнко О. В. (2022). Теоретичне підґрунтя адаптивного управління бізнес-процесами в умовах цифровізації економіки України. Вісник Хмельницького національного ніверситету Серія: «Економічні науки», 6(2), 64-69.
17. Хандій, О. О. (2019). Соціальні ресурси розвитку економіки: важелі державного регулювання. Інститут економіки промисловості НАН України. Київ.
18. Надрага, В. І. (2015). Соціальні ризики: сутність, аналіз, можливості впливу: монографія. НАН України, Інститут демографії та соціальних досліджень ім. М. В. Птухи. Київ: Сердюк В. Л.
19. Гао, Ю., Стагіннус, М. та Робоча група ENIGMA – Antisocial Behavior. (2024). Кортикальна структура та підкіркові об’єми при розладі поведінки: скоординований аналіз 15 міжнародних когорт робочої групи ENIGMA Antisocial Behavior. The Lancet Psychiatry, 11, 620-632. URL: https://www.thelancet.com/journals/lanpsy/article/PIIS2215-0366(24)00187-1/fulltext.
20. European Commission (2020, June). Digital Economy and Society Index (DESI). Thematic chapters.