Остання редакція: 2024-12-07
Анотація
Потреба у розв’язанні глобальних проблем та вирішенні наукових питань, пов’язаних з політикою, екологією, охороною здоров’я тощо, для яких прості дослідження та професійні консультації виявилися неповними, призвели до розширення методології сучасної науки та розуміння необхідності залучення до досліджень нових, зовнішніх учасників. За останні п’ятдесят років було запропоновано трансдисциплінарність як новий тип вироблення наукового знання та підхід постнормальної науки, які на думку автора доповіді, здатні відповісти на нові запити наукового співтовариства та вплинути на розвиток суспільства.
Abstracts
The need to solve global problems and address scientific issues related to politics, ecology, healthcare, etc., for which simple research and professional advice proved to be incomplete, has led to the expansion of the methodology of modern science and the understanding of the need to involve new, external actors in research. Over the past fifty years, transdisciplinarity has been proposed as a new type of scientific knowledge production and the post-normal science approach, which, according to the author of the report, can respond to new demands of the scientific community and influence the development of society.
Ключові слова
Посилання
1. Кун Томас. Структура наукових революцій. К.: Port-Royal, 2001. 277 c.
2. Національна агентство із забезпечення якості вищої освіти. Глобальні цілі сталого розвитку. URL: https://naqa.gov.ua/2021/05/глобальні-цілі-сталого-розвитку/
3. Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/news/2022/04/15/VO.plan.2022-2032/Stratehiya.rozv.VO-23.02.22.pdf
4. A Rounder Sense of Purpose. The 12 RSP Competences presented in a table. URL: https://aroundersenseofpurpose.eu/framework/table/
5. Brown, Т., Colubri, A., Sabeti, P. and K. Sani, Empowering Students as Agents of Change February. Innovation Showcase. Vol.19 N.2. 2024. URL: https://www.league.org/innovation-showcase/empowering-students-agents-change
6. Farioli, F., Funtowicz, S. and М. Mayer. Post-Normal Science, Transdisciplinarity, and Uncertainty in Relation to Educators’ Competences: A Conversation with Silvio Funtowicz. In: Vare, P., Lausselet, N., Rieckmann, M. (eds) Competences in Education for Sustainable Development. Sustainable Development Goals Series. Springer, Cham. 2022. pp. 61-67. URL: https://doi.org/10.1007/978-3-030-91055-6_8
7. Funtowicz, S. A quick guide to post-normal science. Integration and Implementation Insights. October 19, 2021. URL: https://i2insights.org/2021/10/19/guide-to-post-normal-science/
8. Funtowicz, S. and J. Ravetz, Post-Normal Science: How Does It Resonate With the World of Today? Chapter 2: Science for Policy Handbook. 2020. pp. 14-18. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/B9780128225967000024
9. Funtowicz, S. and J. Ravetz. Science for the postnormal age. Futures, 1993. 31(7), pp. 735-755.
10. Ravetz, R. J., "What is post-normal science?". In: Futures, 1999. 31, pp. 647-653. URL: https://commons.com.ua/en/sho-take-postnormalna-nauka/.
11. Rome Ministerial Communiqué 19 November 2020 URL: https://ehea.info/Upload/Rome_Ministerial_Communique.pdf
12. Ruptash, O. and T. Radzyniak. Specificity of Transdisciplinary Research: From Global to the Local Level. Transformations and Challenges in the Global World, Edited by Mario Marinov, Valentina Milenkova and Boris Manov, Part ІІІ: Dimensions of Social Transformations, Chapter 1, 2022. pp. 124-135. (Cambridge Scholars Publishing, England).
13. United Nations Development Programme. Що таке Цілі сталого розвитку? URL: https://www.undp.org/uk/ukraine/tsili-staloho-rozvytku