КОНФЕРЕНЦІЇ ВНТУ електронні наукові видання, 
Перспективи розвитку машинобудування та транспорту-2025

Розмір шрифта: 
ВИКОРИСТАННЯ КОМП’ЮТЕРНИХ СИМУЛЯЦІЙ ПІД ЧАС ВИКЛАДАННЯ ФІЗИКИ
Людмила Івавнівна Поліщук, Микола Іванович Поліщук

Остання редакція: 2025-05-27

Анотація


У статті розглянуто актуальність використання комп’ютерних симуляцій у викладанні фізики як засобу підвищення зацікавленості студентів та ефективності навчального процесу. Автори обґрунтовують переваги симуляцій як інтерактивних анімованих середовищ, що візуалізують складні фізичні явища, роблять невидиме видимим (атоми, електрони) та сприяють розвитку дослідницьких навичок.

Представлено можливості застосування комп’ютерних симуляцій на різних етапах навчання: як лекційні демонстрації, елемент домашніх завдань (із заохоченням до самостійних досліджень та мінімізацією жорстких інструкцій) та в лабораторних роботах (як самостійно, так і в поєднанні з реальним експериментом). Особлива увага приділяється інтерактивному сайту PhET (Physics Education Technology), що пропонує широкий спектр безкоштовних симуляцій з різних природничих наук, адаптованих для навчальних цілей та перекладених багатьма мовами.

Зроблено висновок, що комп’ютерні симуляції є ефективним доповненням до традиційних методів, сприяють формуванню пізнавальних здібностей, дослідницьких умінь, кращому розумінню фізичних процесів та розвитку ключових компетентностей (математичної, інформаційно-комунікаційної, природничо-наукової). Підкреслюється, що симуляції дозволяють студентам бути активними учасниками експерименту та дотримуватися індивідуальної навчальної траєкторії, відкриваючи перспективи для подальших досліджень їх використання.


Ключові слова


комп'ютерні симуляції, викладання фізики, інтерактивне навчання, навчальне моделювання, лабораторні роботи, PhET, дослідницькі вміння, пізнавальні здібності, природничі науки

Посилання


  1. PhET interactive simulations. PhET. URL: https://phet.colorado.edu/uk/teaching-resources (date of access: 26.05.2025).
  2. PhET Interactive Simulations: Transformative Tools for Teaching Chemistry. Emily B. Moore, Julia M. Chamberlain, Robert Parson and Katherine K. Perkins. Chem. Educ. 2014, 91, 8, 1191–1197  Publication Date: July 2, 2014.
  3. Classroom demonstrations: Learning tools or entertainment? Catherine Crouch American Journal of Physics 72, 835 (2004); https://doi.org/10.1119/1.1707018
  4. Using interactive lecture demonstrations to create an active learning environment. David R. Sokoloff and Ronald K. Thornton. AIP Conference Proceedings 399, 1061 (1997); https://doi.org/10.1063/1.53109.
  5. Why may students fail to learn from demonstrations? A social practice perspective on learning in physics. Wolff‐Michael RothCampbell J. McRobbie, Keith B. Lucas,  Sylvie Boutonné. First published: 07 December 1998   https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199705)34:5<509::AID-TEA6>3.0.CO;2-U
  6. When learning about the real world is better done virtually: A study of substituting computer simulations for laboratory equipment. N. D. Finkelstein, W. K. Adams, C. J. Keller, P. B. Kohl, K. K. Perkins, N. S. Podolefsky, S. Reid, and R. LeMaster. Phys. Rev. ST Phys. Educ. Res. 1, 010103 – Published 6 October 2005.
  7. Слободяник О.В. Використання комп’ютерних моделей під час індивідуальної роботи учнів з фізики. Фізико-математична освіта. 2019. Випуск 4(22). С. 116

 

 

 

Повний текст: PDF