Остання редакція: 2025-05-27
Анотація
У статті розглянуто актуальність використання комп’ютерних симуляцій у викладанні фізики як засобу підвищення зацікавленості студентів та ефективності навчального процесу. Автори обґрунтовують переваги симуляцій як інтерактивних анімованих середовищ, що візуалізують складні фізичні явища, роблять невидиме видимим (атоми, електрони) та сприяють розвитку дослідницьких навичок.
Представлено можливості застосування комп’ютерних симуляцій на різних етапах навчання: як лекційні демонстрації, елемент домашніх завдань (із заохоченням до самостійних досліджень та мінімізацією жорстких інструкцій) та в лабораторних роботах (як самостійно, так і в поєднанні з реальним експериментом). Особлива увага приділяється інтерактивному сайту PhET (Physics Education Technology), що пропонує широкий спектр безкоштовних симуляцій з різних природничих наук, адаптованих для навчальних цілей та перекладених багатьма мовами.
Зроблено висновок, що комп’ютерні симуляції є ефективним доповненням до традиційних методів, сприяють формуванню пізнавальних здібностей, дослідницьких умінь, кращому розумінню фізичних процесів та розвитку ключових компетентностей (математичної, інформаційно-комунікаційної, природничо-наукової). Підкреслюється, що симуляції дозволяють студентам бути активними учасниками експерименту та дотримуватися індивідуальної навчальної траєкторії, відкриваючи перспективи для подальших досліджень їх використання.
Ключові слова
Посилання
- PhET interactive simulations. PhET. URL: https://phet.colorado.edu/uk/teaching-resources (date of access: 26.05.2025).
- PhET Interactive Simulations: Transformative Tools for Teaching Chemistry. Emily B. Moore, Julia M. Chamberlain, Robert Parson and Katherine K. Perkins. Chem. Educ. 2014, 91, 8, 1191–1197 Publication Date: July 2, 2014.
- Classroom demonstrations: Learning tools or entertainment? Catherine Crouch American Journal of Physics 72, 835 (2004); https://doi.org/10.1119/1.1707018
- Using interactive lecture demonstrations to create an active learning environment. David R. Sokoloff and Ronald K. Thornton. AIP Conference Proceedings 399, 1061 (1997); https://doi.org/10.1063/1.53109.
- Why may students fail to learn from demonstrations? A social practice perspective on learning in physics. Wolff‐Michael Roth, Campbell J. McRobbie, Keith B. Lucas, Sylvie Boutonné. First published: 07 December 1998 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199705)34:5<509::AID-TEA6>3.0.CO;2-U
- When learning about the real world is better done virtually: A study of substituting computer simulations for laboratory equipment. N. D. Finkelstein, W. K. Adams, C. J. Keller, P. B. Kohl, K. K. Perkins, N. S. Podolefsky, S. Reid, and R. LeMaster. Phys. Rev. ST Phys. Educ. Res. 1, 010103 – Published 6 October 2005.
- Слободяник О.В. Використання комп’ютерних моделей під час індивідуальної роботи учнів з фізики. Фізико-математична освіта. 2019. Випуск 4(22). С. 116