Остання редакція: 2024-06-17
Анотація
Анотація
У статті розглядається питання інформаційної безпеки учасників освітнього процесу у цифровому просторі закладу освіти як важливе завдання в епоху повсякденного використання цифрових технологій під час організації змішаного й дистанційного навчання в умовах воєнного стану. Головні акценти стосуються розроблення й упровадження навчально-методичних матеріалів, організації тематичних заходів й тренінгів, встановлення системи фільтрації та блокування небезпечного контенту, розроблення правил користування комп’ютерами й іншими ґаджетами з доступом до Інтернету, моніторингу стану інформаційної безпеки освітнього простору та сприяння створенню мережі інформаційних центрів закладів освіти.
INFORMATION SECURITY OF PARTICIPANTS IN THE EDUCATIONAL PROCESS IN THE DIGITAL SPACE OF THE EDUCATIONAL INSTITUTION
Abstract
The article deals with the issue of information security of participants in the educational process in the digital space of an educational institution as an important task in the era of everyday use of digital technologies in the organization of blended and distance learning under martial law. The main emphasis is placed on the development and implementation of teaching and learning materials, organization of thematic events and trainings, installation of a system for filtering and blocking dangerous content, development of rules for using computers and other gadgets with Internet access, monitoring the state of information security of the educational space, and promotion of the creation of a network of information centers of educational institutions.
Ключові слова
Посилання
1. Paliukh V., Trobiuk V., Tatarnikova T., Yakymenko S., Verba S. Modernization of the educational process through the implementation of a modern strategy for ensuring information security. AD ALTA, 2024. Vol. 14 (1). P. 152–156. URL: https://www.magnanimitas.cz/ADALTA/140141/papers/A_25.pdf
2. Xu X., Hong W. C. H., Kolletar-Zhu K., Zhang Y., Chi C. Validation and application of the human aspects of information security questionnaire for undergraduates: effects of gender, discipline and grade level. Behaviour & Information Technology, 2023. P. 1–22. https://doi.org/10.1080/0144929X.2023.2260876
3. Chatterjee P., Bose R., Banerjee S., Roy S. Enhancing Data Security of Cloud Based LMS. WIRELESS PERSONAL COMMUNICATIONS, 2023. Vol. 130 (2). P. 1123–1139. https://doi.org/10.1007/s11277-023-10323-5
4. Solic K., Velki T., Fosic I., Vukovic M. Study on Information Security Awareness using the Behavioral-Cognitive Internet Security Questionnaire. Acta Polytechnica Hungarica, 2024. Vol. 21 (4). P. 49–68. https://doi.org/10.12700/APH.21.4.2024.4.3
5. Нич О. В., Соя О. М. Дослідження проблеми інформаційної безпеки учнів у цифровому освітньому просторі закладу загальної середньої освіти. Теорія і практика використання інформаційних технологій в умовах цифрової трансформації освіти: матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. присвяченій пам’яті академіка АНВО України, доктора педагогічних наук, професора Рамського Юрія Савіяновича. (м. Київ, 29 червня 2023 р.). Київ, 2023. С. 109–112.