Особливості розробки технології адаптивного планування перевезень з урахуванням часової варіативності дорожнього трафіку
Олександр Федорович Шевчук, Гліб Андрійович Іщенко
Остання редакція: 2025-11-17
Анотація
У роботі запропоновано технологію адаптивного планування перевезень, яка поєднує класичну транспортну задачу лінійного програмування з часозалежною моделлю витрат, апроксимованою сумою нормальних щільностей. Добову зміну трафіку враховано дискретизацією часової осі на рівні кроки Δt, що дозволяє зберегти лінійну структуру задачі та забезпечити обчислювальну ефективність. Проведено експериментальну оцінку у міжміському та міському сценаріях: у міському сценарії врахування часової компоненти призводить до суттєвого зниження сумарних витрат (до 47,8 %), у міжміському – до помірної економії (до 7,2 %). Наведено рекомендації щодо вибору кроку дискретизації та поєднання евристичних і точних методів розв’язання.
Ключові слова
адаптивне планування перевезень, транспортна задача, часозалежна вартість, нормальний розподіл, лінійне програмування
Посилання
1. Ishchenko H., Shevchuk O. Information system for adaptive transportation planning with consideration of road traffic variability. Computer Systems and Information Technologies. 2025, (3), 47–56. https://doi.org/10.31891/csit-2025-3-5.
2. Malandraki C., Daskin M. S. Time-Dependent Vehicle Routing Problems: Formulations, Properties and Heuristic Algorithms. Transportation Science. 1992. Vol. 26, No. 3, pp. 185–200.
3. Nagasaki K., Kato S., Nakanishi W., Jones M. C. Traffic Count Data Analysis Using Mixtures of Kato–Jones Distributions. arXiv:2206.01355, 2022. https://doi.org/10.48550/arXiv.2206.01355.
4. Regehr J. D., Montufar J., Hernandez-Vega H. Traffic Pattern Groups Based on Hourly Traffic Variations in Urban Areas. Journal of Transportation of the Institute of Transportation Engineers. 2015. Vol. 7, No. 1, pp. 1–16.