КОНФЕРЕНЦІЇ ВНТУ електронні наукові видання, 
Молодь в науці: дослідження, проблеми, перспективи (МН-2025)

Розмір шрифта: 
ВИКОРИСТАННЯ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ
Микола Олексійович Вронський, Ірина Миколаївна Кобилянська

Остання редакція: 2025-06-17

Анотація


В роботі досліджуються питання використання штучного інтелекту в освітньому процесі в закладах вищої освіти, проведено опитування науково-педагогічних працівників ЗВО Вінниці, Києва, Львова щодо ставлення викладачів, проведено виокремлення позитивних і негативних наслідків впровадження технологій штучного інтелекту в сфері освіти. Надано рекомендації для подолання негативних наслідків.

The paper examines the issues of using artificial intelligence in the educational process in higher education institutions, a survey of scientific and pedagogical workers of higher educational institutions in Vinnytsia, Kyiv, and Lviv was conducted regarding the attitude of teachers, and the positive and negative consequences of the introduction of artificial intelligence technologies in the field of education were identified. Recommendations are provided for overcoming negative consequences.


Ключові слова


штучний інтелект в освітньому процесі, цифровізація освітнього процесу, системи штучного інтелекту, artificial intelligence in the educational process, digitalization of the educational process, artificial intelligence systems

Посилання


1. Кузьменко, О., Кобилянський, О., & Дембіцька, С. (2022). Інноваційні засоби формування професійної культури майбутніх фахівців технічних спеціальностей. Педагогіка безпеки, 7(1-2), 01–07. https://doi.org/10.31649/2524-1079-2022-7-1-001-007.
2. Мястковська, М., Кобилянська, І., & Кисюк, Д. (2021). Формування готовності майбутніх фахівців з професійної освіти до застосування сучасних інформаційних технологій у професійній діяльності. Педагогіка безпеки, 6(1-2), 21–26. https://doi.org/10.31649/2524-1079-2021-6-1-021-026.
3. Dembitska, S., Kobylianska, I., Kobylianskyi, O., & Puhach, V. (2023). Psychological and didactic fundamentals of modern educational technologies of visualization. Педевтологія, 1, 36-43.
4. Dembitska, S., Kobylianskyi, O., Nahorniak, S., Puhach, V., Tatarchuk, V. (2025). Usage of Artificial Intelligence for the Individualization of Learning in the Institutions of Higher Education. In: Auer, M. E., Rüütmann, T. (eds) Futureproofing Engineering Education for Global Responsibility. ICL 2024. Lecture Notes in Networks and Systems, vol 1260. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-85652-5_21.
5. Puhach, S., Dembitska, S., & Kobylianskyi, O. (2022). Improvement of professional training of technical specialists according to requirements of integration methodological approach. Науково-методичний журнал «Нова педагогічна думка», 3(111), 14-23.
6. Штучний інтелект у вищій освіті: ризики та перспективи інтеграції: матеріали всеукраїнського науково-педагогічного підвищення кваліфікації (1 липня – 11 серпня 2024 року). (2024). Львів – Торунь: Liha-Pres.
7. Топузов, О., & Алєксєєва, С. (2024). Можливості використання штучного інтелекту в освітньому процесі закладів середньої освіти в умовах воєнного стану. Український педагогічний журнал, (1), 5–11. URL: https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/718.
8. Дія. Відкриті дані. Теми і курси. Штучний інтелект. URL: https://diia.data.gov.ua/info-center/ai.
9. Гуназа, Л. М. (2023). Штучний інтелект у сучасній освіті: трансформація ролі вчителя, підвищення якості навчання та нові можливості для учнів. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, 90, 46-53. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pfto_2023_90_10.
10. Як штучний інтелект інтегрують в українську освіту. Розбираємо плани Мінцифри, МОН та ключові ризики. URL: https://dou.ua/lenta/articles/ai-in-the-ukrainian-education-2025/.
11. Гончарова, І. П. (2023). Використання штучного інтелекту в професійній діяльності педагога: можливості та виклики в умовах цифрового освітнього середовища. Професійна діяльність педагога в умовах цифрового освітнього середовища: матеріали міжрегіон. науково-практ. семінару (м. Біла Церква, 27 квіт. 2023 р.). URL: https://lib.iitta.gov.ua/735500/1/Матеріали%20семінару.pdf#page=30.
12. Калько, Р. М., Декусар, Г. Г., & Лагун, К. Д. (2024). Теоретичні та практичні засади використання методів штучного інтелекту при вивченні іноземних мов у ЗВО. Наукові записки. Серія: Філологічні науки, (208), 181–187. URL: https://journals.cusu.in.ua/index.php/philology/article/view/294.


Повний текст: PDF