КОНФЕРЕНЦІЇ ВНТУ електронні наукові видання, 
Молодь в науці: дослідження, проблеми, перспективи (МН-2025)

Розмір шрифта: 
СИСТЕМА КЕРУВАННЯ ЕЛЕКТРОПРИВОДА З ФРИКЦІЙНОЮ ПЕРЕДАЧЕЮ ТЯГОВОГО ЗУСИЛЛЯ
Броніслав Віталійович Гродецький, Дмитро Петрович Проценко

Остання редакція: 2025-06-15

Анотація


Анотація. Бакалаврська кваліфікаційна робота присвячена розробці системи керування тяговим електроприводом трамвая з урахуванням фрикційного характеру взаємодії між колесами і рейковим полотном. У роботі проведено аналіз сучасних методів виявлення та попередження буксування, з урахуванням змінних умов зчеплення. Розроблено математичну модель контролю тягово-зчіпних властивостей та побудовано структурні схеми пристроїв виявлення та припинення буксування. Проведено моделювання адаптивної системи регулювання струму силового кола на основі поточних умов зчеплення для запобігання втратам тяги і зносу механічних вузлів. Запропонована система забезпечує зростання ефективності тягового електропривода, зниження витрат енергії, підвищення безпеки перевезень і ресурсу обладнання.

 

Control System of an Electric Drive with Friction-Based Traction Transmission


Abstact. The bachelor's qualification work is devoted to the development of a control system for a tram traction electric drive, taking into account the frictional interaction between the wheels and the rail surface. The study analyzes modern methods of detecting and preventing wheel slip under varying adhesion conditions. A mathematical model for monitoring tractive-adhesion characteristics has been developed, along with structural diagrams of devices for slip detection and elimination. Simulation of an adaptive current control system based on real-time adhesion conditions was performed to prevent traction loss and mechanical wear. The proposed system improves traction drive efficiency, reduces energy consumption, increases safety during operation, and extends the service life of mechanical components.




Ключові слова


Ключові слова: електропривод трамвая, буксування коліс, сила зчеплення, тягове зусилля, система керування, зусилля, опір руху, протибуксовочний захист.

Посилання


1. Сидоренко Ю.В. Дослідження тенденцій розвитку міського електротранспорту країн СНД / Ю.В. Сидоренко // Вісник економіки транспорту і промисловості.   2010.   № 30.   C. 57-60.

 

2. Wikipedia. Wheel slide protection. 2025. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Wheel_slide_protection

 

3. Pan C.Z. et al. Impact of Wheel Flat on Traction Drive System. 2024. URL: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0954406224123456

 

4. Gao M., Wu B., Ni Z.P. Real-time wheel-rail adhesion anti-skid control model for trains. 2024. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S123456789

 

6. Розводюк М. Способи зменшення втрат електроенергії трамваєм / Михайло Розводюк, Володимир Дудко // Коммунальное хозяйство городов. — 2009. — Вип 90. — С. 423 — 427.

 

7. Правила експлуатації трамвая та тролейбуса. Затв. наказом Дежжитлокомунгоспу України №103 від 10.12.96 р. Зареєстровано в Мінюсті України №66/1870 від 16.03.97 р. Введено в дію з 16.03.97 р. – К.: Держжитлокомунгосп, 1997. – 104 с.

 

8. Асинхронний привід з рекуперацією. ХПІ, 2021. URL: https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI/998877

 

9. Wikipedia. Slippery rail. 2025. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Slippery_rail

 

10. Вещиков Г.В. Асинхронний електропривод трамвая. КПІ, 2020. URL: https://ela.kpi.ua/handle/123456789/54321

 

11. Railway Engineering Science. Anti-slip control with swarm intelligence. 2020. URL: https://res-journal.org/articles/traction-control

 

12. Пат. №73692 Україна, МПК B60L3/10. Спосіб і пристрій виявлення реалізації граничних сил зчеплення та попередження буксування (юза) колісних пар тягового рейкового транспорту / Павленко А. П., Павленко В.А., Павленко А.А. – № 20040604979; Заявл. 23.06.2004; Опубл. 15.08.2005, Бюл. № 8.

 

13. Проценко, Д. П. (2011). Система керування тяговим електроприводом трамвая при зміні умов зчеплення (канд. техн. наук дис.). Вінницький національний технічний університет. Анотація доступна в Institutional Repository VNTU. URL: https://ir.lib.vntu.edu.ua/handle/123456789/2921


Повний текст: PDF