КОНФЕРЕНЦІЇ ВНТУ електронні наукові видання, 
Молодь в науці: дослідження, проблеми, перспективи (МН-2025)

Розмір шрифта: 
ПРАКТИЧНІ АСПЕКТИ АВТОМАТИЗОВАНОГО ЗБОРУ ПЕРВИННОЇ ДІАГНОСТИЧНОЇ ІНФОРМАЦІЇ ДЛЯ СЛУЖБИ ТЕХНІЧНОЇ ПІДТРИМКИ КОРИСТУВАЧІВ МЕРЕЖІ
Богдан Ігорович Гінько, Олександр Францович Борецький, Віталій Анатолійович Мар'яновський

Остання редакція: 2025-05-20

Анотація


Анотація :
У статті розглядаються неефективності ручного збору діагностичної інформації в технічній підтримці мереж університетів. Детально описано розробку та практичні аспекти автоматизованої системи, призначеної для оптимізації цього процесу. Система, створена з використанням Python, FastAPI та Celery, інтегрується з тикет-системою Zammad для автоматизації ідентифікації користувача, діагностики мережевих комутаторів через SSH та генерації звітів, що значно прискорює вирішення проблем

PRACTICAL ASPECTS OF AUTOMATED COLLECTION OF INITIAL DIAGNOSTIC INFORMATION FOR THE USER NETWORK TECHNICAL SUPPORT SERVICE


Abstract :
This paper addresses the inefficiencies of manual diagnostic data collection in university network technical support. It details the development and practical aspects of an automated system designed to streamline this process. The system, built with Python, FastAPI, and Celery, integrates with the Zammad ticketing system to automate user identification, network switch diagnostics via SSH, and report generation, significantly accelerating problem resolution.


Ключові слова


automation; technical support; network diagnostics; data collection; Python; FastAPI; Celery; Zammad; network incidents

Посилання


Galup, Stuart, et al. "Information technology service management: an emerging area for academic research and pedagogical development." Proceedings of the 2007 ACM SIGMIS CPR conference on Computer personnel research: The global information technology workforce. 2007.

 

The Practice of Network Troubleshooting [Електронний ресурс]. https://www.oreilly.com/library/view/the-practice-of/9781492033333.

 

Reference Architecture for Automated IT Incident Management [Стаття]. https://ieeexplore.ieee.org/document/9684440.

 

ISO/IEC 20000 1:2018 Information Technology – Service Management System Requirements.

 

Lubanovic, Bill. FASTAPI : Modern Python Web Development. First edition, O’Reilly Media, Inc., 2023.

 

Celery Distributed Task Queue for Micro services [Електронний ресурс]. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-981-15-9111-4_58.

 

Choi, Brendan. "Python Network Automation Labs: SSH in Action, paramiko and netmiko Labs." Introduction to Python Network Automation Volume II: Stepping up: Beyond the Essentials for Success. Berkeley, CA: Apress, 2024. 121-227.

 

Improving MTTR through Automated CLI Diagnostics [Електронний ресурс]. https://www.networkworld.com/article/3664147/improving-mttr-through-automated-cli-diagnostics.html.

 

Shen, Ningguo, et al. Campus Network Architectures and Technologies. CRC Press, 2021.


Повний текст: PDF