Остання редакція: 2025-11-06
Анотація
У роботі розглядається доцільність та можливості впровадження автоматизованих систем діагностики технічного стану на військово-транспортний літак Ан-26. Проведено аналіз сучасних методів контролю стану авіаційних систем і агрегатів, визначено основні недоліки традиційного регламентного технічного обслуговування, зокрема його трудомісткість, високу ймовірність людського фактора та низьку оперативність реагування на відмови.
Основну увагу приділено розробленню концепції інтегрованої автоматизованої діагностичної системи (АДС), яка здійснює моніторинг параметрів роботи двигунів, гідравлічних, електричних та паливних систем у режимі реального часу. Запропоновано структуру системи, що складається з модулів збору даних, інтелектуальних сенсорних вузлів, блоку аналітичної обробки та прогнозування технічного ресурсу.
Реалізація автоматизованої діагностики на літаках типу Ан-26 забезпечить підвищення рівня безпеки польотів, зниження кількості відмов у польоті, скорочення простоїв на технічне обслуговування та зменшення експлуатаційних витрат. Застосування АДС також дозволяє проводити перехід до стан-орієнтованого обслуговування (Condition-Based Maintenance), що відповідає сучасним міжнародним практикам авіаційної інженерії.
Проведене дослідження свідчить, що впровадження автоматизованих діагностичних систем є стратегічно важливим напрямком модернізації авіаційного парку Повітряних Сил Збройних Сил України. Це сприятиме підвищенню надійності техніки, оперативності виконання завдань і подовженню життєвого циклу літаків.
Ключові слова
Посилання
1. Володько А.М., Литвинов А.Л. Конструкція літальних апаратів. — Харків: ВВІА, 1984.
2. Ю. В. Ключников О. Т. Сердітов В. Л. Дубнюк/ Авіаційні матеріали та їх технології
3. ICAO Annex 19 to the Convention on International Civil Aviation — Safety ManagemeICAO Annex 19 to the Convention on International Civil Aviation — Safety ManagementВидання: 2nd Edition, 2016nt Видання: 2nd Edition, 2016
4. Сторінка “Safety” на офіційному сайті ICAO
5. Літак Ан-26. Керівництво з технічної експлуатації. — К.: ДП «Антонов», 2009.
6. Health and Usage Monitoring Systems (HUMS) for Aircraft — Technical Overview. — SAE International, 2018.
7. Мельник С.В. Системи моніторингу технічного стану авіаційної техніки. — Київ: НАУ, 2021.